Po dynamicznym rozwoju mowy w wieku 2 i 3 lat, czterolatek coraz lepiej radzi sobie z artykulacją niełatwych głosek. Nie zawsze brak tych umiejętności są powodem do niepokoju, zawsze jednak swoje wątpliwości warto skonsultować z logopedą. Jakie umiejętności w zakresie artykulacji dźwięków posiada czterolatek?
Artykulacja u czterolatka – jakie głoski potrafi artykułować 4-letnie dziecko?
Artykulacja u czterolatka zazwyczaj jest już dość dobrze rozwinięta, chociaż nadal mogą występować pewne trudności z niektórymi dźwiękami lub ich kombinacjami. Oto kilka aspektów związanych z artykulacją u czterolatka:
- Wymowa dźwięków mowy: większość czterolatków potrafi poprawnie wymawiać większość dźwięków języka, zarówno spółgłoski, jak i samogłoski.
- Artykulacja: w roku życia w mowie dziecka powinny pojawiać się głoski trudniejsze na przykład: sz, cz, ż, dż. Dziecko powinno prawidłowo artykułować głoski syczącego
s, z c, dz oraz ciszace ś, ź, ć, dź. - Rola mięśni artykulacyjnych: w tym wieku mięśnie odpowiedzialne za artykulację są coraz silniejsze i bardziej zrównoważone, co pomaga w poprawnej wymowie dźwięków.
- Rola otoczenia: Rodzice i opiekunowie odgrywają istotną rolę w kształtowaniu artykulacji dziecka poprzez modelowanie prawidłowej wymowy i korygowanie nieprawidłowych dźwięków.
- Ćwiczenia artykulacyjne: w przypadku wad wymowy, niewyraźnej artykulacji, trudności w odbiorze komunikatów realizowanych przez dziecko logopeda może zalecić ćwiczenia motoryczne oraz artykulacyjne, które pomagają w poprawie kontroli mięśni języka, warg i podniebienia, co będzie wpływać na poprawę artykulacji.
Jeśli rodzice mają poważne obawy dotyczące artykulacji swojego czterolatka, warto skonsultować się z logopedą. Specjalista może ocenić rozwój mowy dziecka i zalecić odpowiednie interwencje lub terapię logopedyczną, jeśli jest to konieczne. Jednak większość dzieci w wieku
4 lat ma jeszcze czas na poprawę swojej artykulacji, zwłaszcza gdy otaczają je wsparcie
i zachęty ze strony rodziny i otoczenia.