Obserwuj nas :

Rozwój mowy dzieci

25_scaled

Rozpoczynamy krótki przewodnik i jednocześnie poradnik dotyczący rozwoju mowy dzieci. Przedstawimy kamienie milowe, które powinni Państwo obserwować u swoich pociech oraz dajemy wskazówki, co robić, jak stymulować pojawianie się owych kamieni. Od pierwszych dni rozwój dzieci jest bardzo dynamiczny i tak naprawdę z tygodnia na tydzień można zauważać nowe umiejętności i ogromne postępy w komunikacji. I choć na pierwsze słowa trzeba będzie poczekać do około 12 miesiąca życia, to należy pamiętać, że dzieci podejmują już wcześniej wiele prób komunikacji z nami!

Startujemy!

2-3 MIESIĄC ŻYCIA:

  • pojawiają się pierwsze samogłoski! AAAA, OOOO, EEEE to pewnie próby zwrócenia na siebie uwagi 🙂
  • dźwięki, które na początku nie mówią nam wiele, mogą wskazywać na dyskomfort dziecka, zasłyszane być może niepokojące dźwięki z otoczenia, ale także prawdopodobnie reakcja na te miłe… Wsłuchajmy się i starajmy się je zrozumieć!
  • rozpoczyna się naśladowanie prostych, powtarzalnych dźwięków
  • dziecko PATRZY i SŁUCHA co mówisz, próbuje Cię zrozumieć

4-5 MIESIĄCU ŻYCIA

  • samogłoski są już podstawą komunikacji
  • zaczynają pojawiać się spółgłoski i łączą się ze znanymi już samogłoskami, a więc rozpoczynają się SYLABY OTWARTE!
  • dziecko już nie tylko próbuje naśladować zasłyszane dźwięki, ale także próbuje poszukiwać źródła dźwięku, a więc odwraca główkę, rozgląda się
  • zaczyna się zabawa – grzechotki są super, ale swój własny głos jeszcze lepszy  dzieciaki zaczynają śmiać się, krzyczeć i piszczeć

6-7 MIESIĄC ŻYCIA

Zmiany, zmiany, zmiany!!!

  • Dużo dzieje się w zakresie motoryki dużej, czyli tego, co dziecko robi ze swoim ciałem, a robi dużo! Obracanie się na brzuch, podnoszenie głowy, podpieranie stopami i próby poruszaniu się na brzuchu, dają duże możliwości do rozwoju mowy. Obniża się krtań i dźwięki są wyraźniejsze. Rączki próbują dosięgnąć pobliskich przedmiotów, a taki wysiłek często wspomagany jest dźwiękiem 🙂
  • Dadadada, mamama, babababa a więc powtarzanie swoich realizacji to piękny początek komunikacji z najbliższymi! Gdy zaciekawimy się opowiadaniem dziecka, może nam z tego wyjść niesamowity dialog! Patrz na dziecko, odpowiadaj na jego komunikaty, spróbujcie się dogadać 
  • Rozpoczyna się zabawa dźwiękiem, dzieci próbują różnych rozwiązań, kombinacje dźwiękowe mogą zaskoczyć i rozśmieszyć niejednego dorosłego.
  • Dziecko już umie szukać źródła dźwięku, ale teraz w czasie zabawy również opiekuna! Słynne „a kuku” rozpoczyna swoje działanie właśnie teraz! Bawcie się dobrze!