Obserwuj nas :

Rozwój dziecka – okres pomiędzy 8 a 11 miesiącem

xrozwoj-dziecka-zabawki.jpg.pagespeed.ic.iAzND5NMZu

W tym wpisie przedstawimy rozwój dziecka, zarówno językowy, jak i ruchowy od 8 miesiąca aż do końca 11 miesiąca życia. To ważny czas, bo u maluchów dzieje się wtedy dużo dobrego!

8-10 miesiąc życia:

  • Dziecko zaczyna wskazywać palcem! Ten gest jest niesamowicie ważny i zaprocentuje w przyszłości. Od tego momentu dziecko daje nam znać o tym, co go interesuje. Coraz łatwiej będzie nam zrozumieć dziecko, ponieważ rozpoczyna się komunikacja gestem – palec prawdę nam powie
  • Gaworzenie nasila się, rozmów jest coraz więcej
  • Dzięki rozmowom zaczyna tworzyć się wspólne pole uwagi. Co to takiego? To patrzenie w tym samym kierunku, na ten sam przedmiot z dwóch perspektyw. Dzięki temu, że taki maluch potrafi już szukać i pokazywać palcem, może szukać różnych przedmiotów w pokoju czy na przykład zwierzątek na spacerze
  • Maluch zaczyna bawić się w zabawy tematyczne: „mój, mój”, „kosi kosi” itp.
  • Zaczynają pojawiać się pierwsze zęby, a więc będzie możliwe jedzenie stałych pokarmów o łatwej konsystencji tj. ugotowana marchewka lub owoce. Pamiętaj! Ogryzanie, gryzienie, żucie to najlepsze ćwiczenia mięśni i narządów artykulacyjnych! Pomogą w dalszych etapach rozwoju mowy, ale co najważniejsze – artykulacji!

10 -11 miesiąc życia:

  • Dziecko potrafi już bardzo dobrze gaworzyć, sprawiając tym sobie i rozmówcy dużo radości. Dziecko rozpoczyna naśladowanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych – na pewno już wielokrotnie słyszało, gdy dorosły mówi, że idzie „hau, hau”, ale nareszcie sam może nam o tym powiedzieć! Ma już przecież gest wskazywania palcem, dzieli pole wspólnej uwagi, najwyższy czas, by zacząć powtarzać wyrażenia dźwiękonaśladowcze.
  • Siedzenie i leżenie powoli zaczyna robić się nudne, a więc dziecko zaczyna tańczyć i poruszać się w rytm muzyki
  • Maluch zaczyna reagować na nasze pytania: Gdzie mama? Gdzie tata? Gdzie baba? Gdzie piłka? Dziecko umie już szukać i pokazać: „Tam jest!”
  • Gaworzenie przyniosło nam już powtarzanie sylab „mamama” „tatatata”, „babababa”, ale czas, o którym piszemy jest tym momentem, kiedy rodzic może usłyszeć intencjonalne „mama” i „tata”. Dziecko patrzy wtedy na dorosłego i nazywa go, próbuje przywołać, oczekuje wsparcia.
  • Maluch potrafi też pożegnać się „papa” i udowodnić jaki jest duży, gdy tylko ktoś go o to zapyta