Kiedy i jak mówić głoskę L

Artykulacja głoski [l] może być trudna dla niektórych dzieci, ale w mowie dziecka powinna być obecna w trzecim roku życia. Wymowa dźwięku [l] polega na dotknięciu czubkiem języka o wałek dziąsłowy tuż za górnymi zębami.

Co jeśli nie ma głoski L w mowie dziecka?

Przyczyn braku głoski L w mowie dziecka może być kilka. Najczęstszą jest nieprawidłowa motoryka języka, brak odpowiedniej pionizacji, krótkie wędzidełko języka lub na przykład przetrwałe niemowlęce połykanie. Przyczyna może być jedna lub kilka. Należy pamiętać, że głoska L jest jedną z pierwszych w rozwoju artykulacyjnym dziecka, która wymaga unoszenia i utrzymania języka na górze jamy ustanej. Ruch ten jest kluczowy do rozwoju kolejnym głosek. Dobrze postawiona diagnoza logopedyczna jest kluczem do rozwiązania problemu słabej pionizacji języka i braku prawidłowego rozwoju artykulacyjnego dziecka.

Ćwiczenia w domu? Oto kilka propozycji

Rodzicu – jeśli chcesz spróbować samemu uporać się z problemem, jakim jest brak głoski L w mowie dziecka, przedstawiamy kilka ćwiczeń. Prosimy pamiętać jednak, że jeśli przyczyna leży np. w zbyt krótkim wędzidełku języka, bez specjalistycznej pomoc może być trudno poradzić sobie z trudnościami.

Ćwiczenia i techniki wspomagające pojawienie się i utrwalenie w mowie głoski [l]:

  1. Ćwiczenia mięśniowe:  wzmacnianie mięśni języka i okolic ust może pomóc w poprawie artykulacji [l].
  2. Modelowanie poprawnej artykulacji: Logopeda lub rodzic może modelować poprawną artykulację dźwięku [l], zachęcając dziecko do obserwacji i naśladowania.
  3. Ćwiczenia przed lustrem: Dziecko może pracować nad artykulacją [l] przed lustrem, obserwując swoje ruchy języka i warg. To pozwala na lepszą kontrolę nad procesem artykulacji.
  4. Zabawy językowe: Gry i zabawy, które angażują język, takie jak śpiewanie piosenek, rymowanie, czy różnego rodzaju gry słowne, mogą pomóc w naturalny sposób rozwijać umiejętność artykulacji.
  5. Terapia logopedyczna: Jeśli trudności w artykulacji [l] utrzymują się, warto skonsultować się z logopedą. Specjalista ten może dostosować ćwiczenia do indywidualnych potrzeb dziecka i dostarczyć profesjonalną pomoc.

Ważne jest, aby być cierpliwym i konsekwentnym podczas wspierania dziecka w poprawie artykulacji „l”. Regularne ćwiczenia i wsparcie ze strony rodziców oraz logopedy mogą przyczynić się do efektywnego rozwijania tej umiejętności.

Pomoc specjalistyczna

Rodzicu! Jeśli nie jesteś pewien, jaka jest przyczyna nieprawidłowej wymowy Twojego dziecka, zapraszamy do kontaktu!