Aktualności Gabinetu logopedycznego Żuczek w Krakowie

05.11.2019r.

 

Rozwój dziecka - okres pomiędzy 12. a 18. miesiącem

W dzisiejszym wpisie zajmiemy się pokrótce okresem pomiędzy 12. a 18. miesiącem życia dziecka. W rozwoju umiejętności w tym czasie ogromną rolę odgrywa to, czego dziecko nauczyło się w 1 roku życia - bardzo dużą uwagę przykłada się do rozwoju motorycznego dziecka.

Przejdź do artykułu

 


 

05.11.2019r.

 

Rozwój dziecka - okres pomiędzy 8. a 11. miesiącem

W tym wpisie przedstawimy rozwój dziecka, zarówno językowy, jak i ruchowy od 8 miesiąca aż do końca 11 miesiąca życia. To ważny czas, bo u maluchów dzieje się wtedy dużo dobrego!

Przejdź do artykułu

 


 

15.10.2019r.

 

Rozpoczynamy krótki przewodnik i jednocześnie poradnik dotyczący rozwoju mowy dzieci. Przedstawimy kamienie milowe, które powinni Państwo obserwować u swoich pociech oraz dajemy wskazówki, co robić, jak stymulować pojawianie się owych kamieni. Od pierwszych dni rozwój dzieci jest bardzo dynamiczny i tak naprawdę z tygodnia na tydzień można zauważać nowe umiejętności i ogromne postępy w komunikacji. I choć na pierwsze słowa trzeba będzie poczekać do około 12 miesiąca życia, to należy pamiętać, że dzieci podejmują już wcześniej wiele prób komunikacji z nami!

Startujemy!

2-3 MIESIĄC ŻYCIA:

  • pojawiają się pierwsze samogłoski! AAAA, OOOO, EEEE to pewnie próby zwrócenia na siebie uwagi :)
  • dźwięki, które na początku nie mówią nam wiele, mogą wskazywać na dyskomfort dziecka, zasłyszane być może niepokojące dźwięki z otoczenia, ale także prawdopodobnie reakcja na te miłe… Wsłuchajmy się i starajmy się je zrozumieć!
  • rozpoczyna się naśladowanie prostych, powtarzalnych dźwięków
  • dziecko PATRZY i SŁUCHA co mówisz, próbuje Cię zrozumieć

4-5 MIESIĄCU ŻYCIA

  • samogłoski są już podstawą komunikacji
  • zaczynają pojawiać się spółgłoski i łączą się ze znanymi już samogłoskami, a więc rozpoczynają się SYLABY OTWARTE!
  • dziecko już nie tylko próbuje naśladować zasłyszane dźwięki, ale także próbuje poszukiwać źródła dźwięku, a więc odwraca główkę, rozgląda się
  • zaczyna się zabawa – grzechotki są super, ale swój własny głos jeszcze lepszy  dzieciaki zaczynają śmiać się, krzyczeć i piszczeć

6-7 MIESIĄC ŻYCIA

Zmiany, zmiany, zmiany!!!

  • Dużo dzieje się w zakresie motoryki dużej, czyli tego, co dziecko robi ze swoim ciałem, a robi dużo! Obracanie się na brzuch, podnoszenie głowy, podpieranie stopami i próby poruszaniu się na brzuchu, dają duże możliwości do rozwoju mowy. Obniża się krtań i dźwięki są wyraźniejsze. Rączki próbują dosięgnąć pobliskich przedmiotów, a taki wysiłek często wspomagany jest dźwiękiem :)
  • Dadadada, mamama, babababa a więc powtarzanie swoich realizacji to piękny początek komunikacji z najbliższymi! Gdy zaciekawimy się opowiadaniem dziecka, może nam z tego wyjść niesamowity dialog! Patrz na dziecko, odpowiadaj na jego komunikaty, spróbujcie się dogadać 
  • Rozpoczyna się zabawa dźwiękiem, dzieci próbują różnych rozwiązań, kombinacje dźwiękowe mogą zaskoczyć i rozśmieszyć niejednego dorosłego.
  • Dziecko już umie szukać źródła dźwięku, ale teraz w czasie zabawy również opiekuna! Słynne „a kuku” rozpoczyna swoje działanie właśnie teraz! Bawcie się dobrze 

 


 

08.07.2019r.

 

PROFILAKTYKA - ZDROWA MOWA ????

Wakacje to czas sprzyjający aktywności dzieci, ale nie tylko. Rodzic może być świetnym partnerem do zabaw!

----

Dziś proponujemy kilka zabawy stymulujących rozwój mowy dziecka:

----

      • zabawy w skojarzenia (np. słońce-lody-wakacje) ????
      • zabawy w zamiany ról i naprzemienne ("raz ty, raz ja" np. zabawa w wyspę skarbów/piratów) ????
      • nagrywanie się na dyktafon (wyliczanki, piosenki, wierszyki)
      • wykonywanie obrazków za pomocą gąbki i farb (paluszków)
      • segregowanie przedmiotów tematycznych (np. patyczki do lodów, kolorowe kulki, muszelki) ????
      • wspólne gotowanie/pieczenie (komponowanie i mieszanie składników) ????
      • proste eksperymenty przyrodniczo-naukowe (woda+soda+barwnik spożywczy) ✨
      • robienie zdjęć/wklejanie ich do albumu/wspólne opisywanie
      • wycinanie z filcu zwierzątek/ubrań/przedmiotów ????
      • zgadywanki z zamkniętymi oczami ("wakacyjny, sensoryczny worek skarbów")
      • wykonywanie obrazków z dłoni i nadawanie im nazw (na piasku, masie solnej, slime) ????

 


 

25.06.2019r.

 

MIĘSIEŃ OKRĘŻNY UST, czyli zwieracz szpary ust. ????

Od jego właściwego napięcia zależy między innymi dobre funkcjonowanie jamy ustnej (w tym prawidłowe oddychanie, jedzenie, picie oraz mówienie).

-----

Na co ma wpływ?

      • na właściwą spoczynkową pozycję ust → zamkniętą
      • na właściwą spoczynkową pozycję języka → wertykalno-horyzontalną
      • na właściwy tor oddechowy → przez nos
      • na właściwą realizację głosek wargowych i wargowo-zębowych (p, b, m, w, f)
      • na właściwy, aktywny udział w pobieraniu i obrabianiu pokarmu
      • CAŁOWANIE! &#x1F44D

-----

Jak ćwiczyć/wspomagać? Najprościej:

      • Zrób dzióbek z ust, cmoknij kogoś bliskiego!
      • Nagryzaj dolną wargę górnymi zębami i odwrotnie, a wcześniej posmaruj je miodem! &#x1F36F
      • rozciągaj usta w uśmiechu do głoski - I, zrób dzióbek do - U - udawaj osiołka!
      • pocieraj górną wargę o dolną - tak, by rozetrzeć porządnie szminkę mamy! &#x1F484

 


 

25.06.2019r.

 

POMYSŁY NA ZMYSŁY, czyli

Mamo! tato! czy wiesz, że przez regularne CZYTANIE:

      • dostarczasz mi wiedzy o otaczającym świecie
      • uczysz poprawnego języka - WSPIERASZ ROZWÓJ MOWY
      • rozwijasz mój zasób słownictwa
      • ćwiczysz pamięć i stymulujesz mózg
      • pobudzasz wyobraźnię i poprawiasz moją koncentrację

Dostarczasz mi też rozrywki, pozwalasz się zrelaksować i dajesz poczucie bezpieczeństwa.!

-------

Czytanie nie musi być nudne!!

Poczytaj mi - posłucham !

 


 

25.06.2019r.

 

ZABURZENIA ODDYCHANIA

To między innymi zmiany w schemacie oddychania, nieprawidłowe wzorce oddechowe, które mogą być przypisane konkretnej diagnozie medycznej.

---

Wspomniane zmiany mogą rzutować w znaczący sposób na jakość MÓWIENIA, rozwój zgryzu, sposób jedzenia, wygląd fizyczny.

---

Na przykład ODDYCHANIE PRZEZ USTA (gdzie przyczyną może być: niskie napięcie mięśniowe, przerośnięty migdałek podniebienny, niedrożność nosa, złe nawyki itp.).

OBJAWY

      • senność, problemy z koncentracją i uwagą
      • wady postawy i zgryzu
      • stale nawracające infekcje górnych dróg oddechowych
      • NIEWYRAŹNA MOWA (może wystąpić problem z realizacją głosek wargowych i wargowo-zębowych, seplenienie międzyzębowe itp.)
      • spierzchnięte usta
      • nierównomierna siła wydechu
      • stale otwarta buzia (tzw. "gapiowaty wyraz twarzy")
      • nieprawidłowe, spoczynkowe ułożenie języka
      • nadmierne napięcie mięśni ramion, szyi

Zachęcamy do obejrzenia poniższego filmu!

 


 

7.11.2017r.

 

Jesienna promocja Żuczka!

 

Zapraszamy do skorzystania z 25% rabatu na diagnozy logopedyczne.

 

Promocja trwa od 7.11.2017 r. - 21.11.2017 r.

 

Aby skorzystać z naszej promocji wystarczy:
1. Polubić naszą stronę Facebook;
2. Polubić i udostępnić post informujący o promocji;
3. Skontaktować się z nami telefonicznie lub za pomocą formularza zgłoszeniowego na naszej stronie w zakładce "Kontakt".

Zapraszamy zarówno rodziców z dziećmi, jak i osoby dorosłe, które chcą poprawić swoją wymowę.

Do zobaczenia :)

 

 

18.03.2016r.

Światowy dzień świadomości autyzmu

Przyjdź na konsultacje z Poradnikiem Autystycznym do Gabinetu Logopedycznego Żuczek. Data konsultacji 02.04.2016 r. Serdecznie zapraszamy!

28.08.2015r.

Wrześniowa promocja na diagnozy logopedyczne!!!

Do 15 września 2015r. oferujemy Państwu 25% zniżki na diagnozy logopedyczne

Podczas tego spotkania zbadamy nie tylko rozwój mowy Twojego dziecka, ale również sprawdzimy na jakim poziomie są funkcje poznawcze warunkujące prawidłowe kształtowanie sprawności i nabywanie umiejętności Twojej pociechy.

Diagnoza obejmuje:

- wywiad z rodzicem/ami na temat dotychczasowego rozwoju mowy i rozwoju psychofizycznego;

- badanie lateralizacji ręki, oka, nogi, ucha;

- badanie analizy i syntezy wzrokowej tematycznej i atematycznej;

- badanie analizy i syntezy słuchowej;

- badanie sprawności manualnych (grafomotoryki oraz sprawności motorycznych narządów mowy);

- badanie myślenia przyczynowo - skutkowego i umiejętności budowania narracji;

- badanie pamięci symultanicznej i sekwencyjnej;

- badanie mowy (artykulacja oraz diagnoza wszystkich podsystemów języka);

-  badanie umiejętności zabawy (w przypadku dzieci małych). 

Podczas diagnozy sprawdzamy również:

- prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego;

- utrzymywanie pola wspólnej uwagi i kontaktu wzrokowego;

- koncentarację;

- prawidłowość kierunku wykonywanych zadań;

- zależność od pola; 

Po zakończeniu diagnozy rodzice mają możliwość zapoznania się z pomocami logopedycznymi i ćwiczeniami, które będą wykorzystywane podczas terapii. Uzyskują również niezbędne wskazówki dotyczące pracy z dzieckiem w domu.

Zapraszamy!! :)